Polska na celowniku kampanii informacyjnych Chin

Podziel się
Twitter
Email
Drukuj
Wśród krajów, w których Chiny prowadzą działania wpływu informacyjnego znalazła się także Polska – twierdzą analitycy Freedom House.

Zdaniem Freedom House, działania Chin koncentrują się wokół dwóch celów: rozszerzenia wpływów państwa za granicą i promowania jego pozytywnego wizerunku. ChRL dostosowuje swoje podejście odrębnie w stosunku do każdego kraju.

W Serbii, która wprowadziła system nadzoru Huawei w zakresie rozpoznawania twarzy i tablic rejestracyjnych, policjanci brali udział we wspólnych ćwiczeniach antyterrorystycznych ze swoimi chińskimi odpowiednikami. W Tadżykistanie i Uzbekistanie zainstalowano prawie tysiąc kamer do monitorowania wydarzeń w miejscach publicznych.

Chiny wykorzystują media, w których interweniują celem promocji preferowanych narracji, tłumienia krytycznych punktów widzenia i zarządzania systemami informacyjnymi. Takie działania stosowane są również w Polsce – twierdzi Freedom House.

Analitycy posługują się przykładem Czech, gdzie Petr Kellner — najbogatszy obywatel kraju — został oskarżony o finansowanie kampanii medialnych, których celem było promowanie pozytywnego wizerunek Chin i atakowanie jej krytyków.

Chiny wykorzystują także politykę udzielania pożyczek bez dodatkowych zobowiązań, celem wpływania na krajowe władze. W rezultacie zadłużenie w regionie w coraz większym stopniu znajduje się w rękach chińskiego rządu: Tadżykistan, Czarnogóra i Macedonia Północna są winne odpowiednio 41, 39 i 20 procent swojego długu Chinom.

Materiał chroniony prawem autorskim – wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.

Warto przeczytać