child-830988_1920

ONZ: zamknięcie szkół doprowadziło do katastrofy pokoleniowej

Share on facebook
Podziel się
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Drukuj
Sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres wezwał we wtorek narody zjednoczone do uczynienia ponownego otwarcia szkół najwyższym priorytetem w odpowiedzi na pandemię koronawirusa. Zdaniem sekretarza generalnego, ich zamknięcie na całym świecie spowodowało największe zakłócenia w edukacji w historii.
Reklama

W wiadomości wideo opublikowanej we wtorek szef ONZ powiedział, że w połowie lipca zamknięcie szkół w ponad 160 krajach dotknęło co najmniej 1 miliarda uczniów. Co najmniej 40 milionom dzieci odmówiono dostępu do ważnego roku przedszkolnego, próbując powstrzymują rozprzestrzenianie się COVID-19.

Ponad 250 milionów dzieci nie uczęszczało do szkoły przed pandemią, a tylko jedna czwarta uczniów szkół średnich w krajach rozwijających się kończyła naukę z podstawowymi umiejętnościami – powiedział, dodając, że negatywne konsekwencje pandemii w sektorze edukacji ten problem dodatkowo pogłębiły.

„Stoimy w obliczu katastrofy pokoleniowej, która może zmarnować potencjał ludzki, podważyć dziesięciolecia postępu i zaostrzyć nierówności” – powiedział.

Guterres wezwał rządy do uczynienia ponownego otwarcia szkół priorytetem. „Kiedy lokalna transmisja COVID-19 jest już pod kontrolą, zapewnienie uczniom jak najbezpieczniejszego powrotu do szkół i instytucji edukacyjnych musi być najwyższym priorytetem” – powiedział. Rządy muszą zrównoważyć ryzyko dla zdrowia z zagrożeniami dla edukacji dzieci, a także z wpływem na udział kobiet w sile roboczej, gdy rozważa się ponowne otwarcie.

Efekt domina po zamknięciu szkoły wpływa nie tylko na edukację, ale także na odżywianie dzieci, małżeństwa i wiele innych problemów. „Decyzje, które teraz podejmą rządy i partnerzy, będą miały trwały wpływ na setki milionów młodych ludzi i na perspektywy rozwoju krajów w nadchodzących dziesięcioleciach” – powiedział.

Oprócz umieszczania ponownego otwarcia szkół na pierwszym miejscu w programach rządowych, w podsumowaniu politycznym Gutteres wzywa do nadania edukacji priorytetowego znaczenia przy podejmowaniu decyzji o finansowaniu i zwiększaniu budżetów edukacyjnych, a także do kierowania inicjatyw edukacyjnych, aby dotrzeć do osób najbardziej zagrożonych. Zachęcił także rządy do skorzystania z okazji, aby na nowo wyobrazić sobie edukację, sposób przekazywania wiedzy i jej charakter.

Materiał chroniony prawem autorskim – wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.

Reklama

Warto przeczytać