child-830988_1920

ONZ: zamknięcie szkół doprowadziło do katastrofy pokoleniowej

Podziel się
Twitter
Email
Drukuj
Sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres wezwał we wtorek narody zjednoczone do uczynienia ponownego otwarcia szkół najwyższym priorytetem w odpowiedzi na pandemię koronawirusa. Zdaniem sekretarza generalnego, ich zamknięcie na całym świecie spowodowało największe zakłócenia w edukacji w historii.

W wiadomości wideo opublikowanej we wtorek szef ONZ powiedział, że w połowie lipca zamknięcie szkół w ponad 160 krajach dotknęło co najmniej 1 miliarda uczniów. Co najmniej 40 milionom dzieci odmówiono dostępu do ważnego roku przedszkolnego, próbując powstrzymują rozprzestrzenianie się COVID-19.

Ponad 250 milionów dzieci nie uczęszczało do szkoły przed pandemią, a tylko jedna czwarta uczniów szkół średnich w krajach rozwijających się kończyła naukę z podstawowymi umiejętnościami – powiedział, dodając, że negatywne konsekwencje pandemii w sektorze edukacji ten problem dodatkowo pogłębiły.

„Stoimy w obliczu katastrofy pokoleniowej, która może zmarnować potencjał ludzki, podważyć dziesięciolecia postępu i zaostrzyć nierówności” – powiedział.

Guterres wezwał rządy do uczynienia ponownego otwarcia szkół priorytetem. „Kiedy lokalna transmisja COVID-19 jest już pod kontrolą, zapewnienie uczniom jak najbezpieczniejszego powrotu do szkół i instytucji edukacyjnych musi być najwyższym priorytetem” – powiedział. Rządy muszą zrównoważyć ryzyko dla zdrowia z zagrożeniami dla edukacji dzieci, a także z wpływem na udział kobiet w sile roboczej, gdy rozważa się ponowne otwarcie.

Efekt domina po zamknięciu szkoły wpływa nie tylko na edukację, ale także na odżywianie dzieci, małżeństwa i wiele innych problemów. „Decyzje, które teraz podejmą rządy i partnerzy, będą miały trwały wpływ na setki milionów młodych ludzi i na perspektywy rozwoju krajów w nadchodzących dziesięcioleciach” – powiedział.

Oprócz umieszczania ponownego otwarcia szkół na pierwszym miejscu w programach rządowych, w podsumowaniu politycznym Gutteres wzywa do nadania edukacji priorytetowego znaczenia przy podejmowaniu decyzji o finansowaniu i zwiększaniu budżetów edukacyjnych, a także do kierowania inicjatyw edukacyjnych, aby dotrzeć do osób najbardziej zagrożonych. Zachęcił także rządy do skorzystania z okazji, aby na nowo wyobrazić sobie edukację, sposób przekazywania wiedzy i jej charakter.

Materiał chroniony prawem autorskim – wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.

Warto przeczytać