Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko. Równocześnie z powstaniem nowego portu lotniczego rząd zamierza stworzyć cały system transportowy, którego głównym elementem będą inwestycje kolejowe zapewniające dojazd do CPK i Warszawy z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godziny. Na Pomorzu zlokalizowana jest tzw. szprycha nr 1, która obejmuje 378 km, co stanowi prawie jedną trzecią wszystkich tras w województwie. Jej nowy przebieg przedstawił 23 czerwca 2020 r. w Gdańsku wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
– Trasa Gdańsk-Warszawa to kluczowy ciąg kolejowy dla polskiego systemu transportowego. Dlatego dzisiaj ogłaszamy ostateczny przebieg tej trasy, która będzie budowana w ramach kolei dużych prędkości.
Od Grudziądza do Gdańska poprowadzimy całkowicie nową trasę, dzięki czemu podróż z Gdańska do Warszawy skróci się do godziny i 45 minut – powiedział wiceminister Marcin Horała.
Od samego początku budowy CPK zakładano dwa warianty trasy kolejowej do Trójmiasta. Jeden z nich przewidywał, że nowa linia będzie poprowadzona z Warszawy do Grudziądza, a następnie pociągi pojadą istniejącymi, zmodernizowanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe torami do Gdańska. Zgodnie z drugim wariantem trasa Warszawa-Gdańsk byłaby wybudowana jako całkowicie nowa linia kolei dużych prędkości. Zwyciężył drugi wariant. Pociągi pokonają ten odcinek szybciej o prawie 40 proc. – w 1 godz. 45 min zamiast obecnych 2 godz. 50 min.
Drugim ważnym elementem Programu Kolejowego CPK w województwie pomorskim jest linia kolejowa nr 202 Gdynia Chylonia – Słupsk, której modernizacja już się rozpoczęła. PKP PLK zleciły prace projektowe oraz wykonanie przyłączy do podstacji trakcyjnych. Zakończą się one w 2021 r., zaś cała inwestycja, razem z robotami budowlanymi, potrwa do 2027 r. Dzięki niej podróż skróci się o jedną czwartą.
Dzięki CPK krótsze podróże nie tylko z Gdyni i Gdańska
Zestawienie tras i czasów przejazdu w poszczególnych wariantach:
Trasa | Gdańsk – Warszawa | Gdynia – Warszawa | Gdańsk – CPK | Gdynia – CPK |
Aktualnie | 2:47 | 3:14 | – | – |
Pierwotnie planowana | 2:05 | 2:25 | 1:50 | 2:10 |
Finalnie | 1:45 | 2:05 | 1:30 | 1:50 |
Istotnym elementem Programu Kolejowego CPK jest także rewitalizacja i modernizacja innych tras w województwie. Dzięki tym pracom, prowadzonym przez PKP PLK, zmienią się czasy dojazdu do Warszawy i CPK:
Trasa | Kwidzyn-Warszawa | Malbork-Warszawa | Tczew-Warszawa | Słupsk-Warszawa |
Aktualnie | 3:41 | 3:16 | 2:30 | 4:31 |
Finalnie | 1:50 | 2:00 | 1:55 | 3:15 |
Linia nr 202 to nie jedyna inwestycja prowadzona przez PKP PLK w województwie pomorskim. Aktualnie realizowanych jest 17 przedsięwzięć, których łączna wartość wynosi prawie 5,5 mld zł. To najszerzej zakrojony program modernizacji kolei w historii województwa. Łączna długość remontowanych tras wynosi prawie 823 km – informuje Ministerstwo Infrastruktury.