W wyniku konkursu, pozwalającego na nauczanie matematyki w szkołach państwowych, dopuszczonych do wykonywania tego zawodu zostało 816 osób. Jest to mniej niż liczba wolnych miejsc na tym stanowisku : 1 035. Do konkursu przystąpiło nieco ponad 2 000 kandydatów.
Przyczyną braku dostatecznej liczby osób uprawnionych do nauczania matematyki, jest brak zainteresowania tym zawodem, głównie przez wzgląd na nieatrakcyjne warunki pracy, a także reforma konkursu państwowego. W tym roku, aby wziąć udział w konkursie, należy być studentem drugiego roku studiów magisterskich bądź mieć ukończone studia magisterskie. W ubiegłych latach do przystąpienia do konkursu wystarczył poziom pierwszego roku studiów magisterskich.
Od kilku lat Francja boryka się z problemem niedostatku kandydatów do pracy w szkolnictwie państwowym.
W 2020r. do konkursu przystąpiło 1 928 kandydatów, na 1 185 miejsc, a w 2019r. 2 139 osób na 1 200 miejsc. W 2005r. natomiast do konkursu przystąpiło 4 074 kandydatów na 1 310 wolnych miejsc.
Brak kandydatów do nauczania w szkołach państwowych skutkuje również obniżeniem poziomu rekrutacji i mniej selekcyjnymi warunkami, a w konsekwencji obniżenie poziomu nauczania w szkołach. Aby uzyskać pozytywny wynik konkursu, potrzebny jest wynik 8/20, czyli poniżej średniej, która jest wymagana w innych konkursach. Wyniki tegorocznego konkursu pokazują niski poziom ogółu kandydatów : w pierwszej części egzaminu średni wynik wynosił 6,20/20, a w drugiej części 8,85/20.
JM