zdjecie w tle

Przegląd muzyczny Sinfonii Iuventus: Roman Palester – przywracanie pamięci

Share on facebook
Podziel się
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Drukuj
Z inicjatywy Biblioteki Uniwersyteckiej (depozytariusza spuścizny Romana Palestra) w Warszawie oraz Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego, a także Fundacji Piąta Esencja kierowanej przez Lecha Dzierżanowskiego podejmowanych jest szereg działań animujących zainteresowanie świata muzycznego niesłusznie zapomnianą postacią Romana Palestra, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, i jego dziełami.

Emigracyjne losy oraz „klątwa” komunistycznej władzy za współpracę Romana Palestra z Radiem Wolna Europa na długo wyeliminowały go ze świadomości polskich melomanów – a powrót okazuje się trudny… Szczególny powód do radości i dumy stanowi płyta CD wydana we współpracy z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem solistów – Agaty Kielar-Długosz, Leszka Długosza, Clare Hammond, Aliny Mleczko i Macieja Skrzeczkowskiego, pod batutą Łukasza Borowicza. Zawiera ona trzy efektowne, klasycyzujące Concertina (na fortepian, saksofon, klawesyn i orkiestrę) oraz pokrewną im Serenadę na dwa flety.

Nagranie zostało wydane w serii „Portraits” przez nową firmę fonograficzną Anaklasis, której patronuje Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Realizatorzy spodziewają się, że ta edycja i udział w niej plejady renomowanych wykonawców może zdecydowanie wspomóc światową recepcję zapomnianej muzyki wielkiego polskiego twórcy. Nagrania zrealizowano w lipcu 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Publikację dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Płyta została nominowana w tym roku do nagrody Fryderyka (ostatecznie jej nie zdobywając – w kategorii „Muzyka koncertująca” wygrała inna rejestracja Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, z koncertami Krzysztofa Pendereckiego – ostatnia w cyklu z udziałem autora w roli dyrygenta…), co jest wyrazem uznania dla znakomitej orkiestry, zasłużonego dla przywracania pamięci wielu zapomnianych dzieł dyrygenta oraz świetnych solistów. Posłuchajmy fragmentu Concertina na klawesyn w wykonaniu bardzo młodego, niezwykle utalentowanego wirtuoza, Macieja Skrzeczkowskiego.

 

Oprac. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.
foto: Piotr Banasik

Materiał chroniony prawem autorskim – wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.

Warto przeczytać