Australia i Facebook trwały w impasie przez ponad tydzień po tym, jak rząd wprowadził przepisy, które zakwestionowały dominację Facebooka i Alphabet Inc Google na rynku treści informacyjnych. W zeszłym tygodniu Facebook zablokował australijskim użytkownikom możliwość udostępnianie i przeglądanie treści informacyjnych na swojej platformie mediów społecznościowych, co spotkało się z krytyką wydawców i rządu. Jednak po serii rozmów między członkiem australijskiego gabinetu Joshem Frydenbergiem a dyrektorem generalnym Facebooka Markiem Zuckerbergiem zawarto umowę koncesyjną, a australijskie strony medialne mają powrócić na portal społecznościowy w najbliższych dniach. Problem był szeroko obserwowany na całym świecie, ponieważ inne kraje, w tym Kanada i Wielka Brytania, rozważają wprowadzenie podobnych przepisów.
„Facebook ponownie „dodał Australię do znajomych”, a australijskie strony medialne zostaną przywrócone na platformę Facebooka” – powiedział Frydenberg dziennikarzom we wtorek w Canberze. Frydenberg powiedział, że Australia prowadziła „pośrednią bitwę o świat”.
Podczas gdy Big Tech i media walczyły o prawo do treści informacyjnych w innych krajach, proponowane przepisy Australii są najbardziej ekspansywne i postrzegane jako możliwy szablon dla innych krajów. „Facebook i Google nie ukrywały faktu, że wiedzą, że oczy całego świata są skierowane na Australię, i dlatego myślę, że szukali tutaj sposobu, który będzie działał” – powiedział Frydenberg.
Australia zaproponuje cztery poprawki, w tym zmianę proponowanego obowiązkowego mechanizmu arbitrażowego stosowanego, gdy giganci technologiczni nie mogą dojść do porozumienia z wydawcami w sprawie uczciwej zapłaty za wyświetlanie treści informacyjnych. Facebook powiedział, że jest zadowolony z rewizji, które będą musiały zostać wprowadzone do ustawodawstwa, nad którym obecnie pracuje parlament Australii.
Do poniedziałku rząd utrzymywał, że nie zmieni ustawodawstwa.
Analitycy stwierdzili, że chociaż ustępstwa oznaczały pewien postęp dla platform technologicznych, rządu i mediów, pozostało wiele niepewności co do tego, jak będzie działać prawo. Zmiany obejmują dodatkowy dwumiesięczny okres mediacji przed interwencją wyznaczonego przez rząd arbitra, co daje stronom więcej czasu na zawarcie prywatnej umowy. Wprowadza również zasadę, zgodnie z którą istniejące umowy z mediami firmy internetowej powinny być brane pod uwagę, zanim przepisy wejdą w życie.
Tak zwany kodeks negocjacji z mediami został opracowany przez rząd i organ regulacyjny ds. konkurencji w celu rozwiązania problemu nierównowagi sił między gigantami mediów społecznościowych a wydawcami podczas negocjowania płatności za treści informacyjne wykorzystywane na stronach firm technologicznych. Firmy medialne argumentowały, że należy im wynagrodzić ruch, który generują na stronach mediów społecznościowych. Rzecznik australijskiego wydawcy i nadawcy Nine Entertainment Co Ltd z zadowoleniem przyjął kompromis rządu, który, jak powiedział, przeniósł Facebooka z powrotem do negocjacji z australijskimi organizacjami medialnymi. Główny nadawca telewizyjny i wydawca gazet Seven West Media Ltd poinformował, że podpisał list intencyjny w celu zawarcia umowy na dostawę treści z Facebookiem w ciągu 60 dni.