mobile-phone-1087845_1920

Koniec ery TV. Internet wyprzedził telewizję na rynku reklamowym

Share on facebook
Podziel się
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Drukuj
Internet stał się najbardziej kasowym rynkiem reklamy II kw. 2020 r. – taki wniosek wynika z najnowszego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Reklama

W 36 numerze Tygodnika Gospodarczego, analitycy PIE poddali analizie globalny rynek reklamowy, zestawiając wydatki przeznaczane dotąd na promocję, odpowiednio na rynku telewizyjnym i internetowym. Wydatki na reklamę spadły w relacji do II kw. 2019 r. o 28 proc. i odpowiednio o 10,5 proc. w stosunku do I kw. br. Spadki nie ominęły także mediów internetowych, jednak według Publicis Media Group były one mniejsze, niż w sektorze reklamy tradycyjnej.

Przewaga internetu w sektorze reklamy jest zgodny z wieloletnim trendem, jednak dotąd telewizja utrzymywała stabilną przewagę. Jak wskazują analitycy PIE, dosyć stabilny był też rynek reklamy radiowej (w poprzednim kwartale radio, jako jedyne medium poza internetem, zanotowało wzrost w stosunku do poprzedniego roku). Wydatki na reklamę prasową spadają systematycznie w tempie ok. 10 proc. r/r. Zdaniem izby reklamy internetowej IAB, wydatki na reklamę w sieci przekroczyły wydatki na reklamę telewizyjną już w pierwszych miesiącach 2019 r. i w skali całego roku wyniosły 4,9 mld PLN (wg Publicis – 3,54 mld PLN).

Spadki wydatków na reklamy w mediach tradycyjnych, a także w kinach i w reklamie outdoor to bezpośredni wynik lockdownu. Trend ten może się odwrócić wraz ze zmianami nawyków spędzania czasu. Dane z pierwszych dni lockdownu pokazują  wydłużający się czas spędzany przed telewizorami przez Polaków. Według danych Nielsen, w III tygodniu marca Polacy spędzali ok. 5 godz. dziennie przed telewizorami. Innym powodem zmiany w relacjach wydatków na reklamę jest przyśpieszone dostosowywanie się sektora kreatywnego i reklamowego do zmian na rynku. Długotrwały wzrost znaczenia reklamy w sieci skłania do dostosowywania strategii reklamowej do sytuacji rynkowej.

O zmianach na rynku mediów internetowych pisał prof. Mike Rosenberg.
Warto przeczytać: Media wobec politycznej nawałnicy

Wśród pozostałych tematów poruszanych przez Polski Instytut Ekonomiczny w najnowszym raporcie znajdują się zagadnienia takie jak: znaczenie Polski dla niemieckiego handlu, kompetencje pracowników a oczekiwania pracodawców w czasie pandemii COVID-19, znaczenie surowców krytycznych dla polskiej gospodarki, czy społeczny wymiar zasłaniania twarzy.

Warto przeczytać: Tygodnik Gospodarczy Polskiego Instytutu Ekonomicznego

Materiał chroniony prawem autorskim – wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.

Reklama

Warto przeczytać

Reklama