download (4)

Przełom w w badaniach nad COVID-19 naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku

Share on facebook
Podziel się
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Drukuj
Minionej doby w Polsce potwierdzono 16047 zakażeń koronawirusem. Zmarło 423 chorych, spośród których 270 miało też inne schorzenia. Wykonano ponad 93 tysiące testów na obecność wirusa. Minionej doby wyzdrowiały 17 774 osoby.

Najwięcej nowych przypadków koronawirusa odnotowano w województwach: mazowieckim, małopolskim i śląskim.

Ministerstwo Zdrowia podało, że w Polsce wykryto do tej pory 328 przypadków wariantu omikron. Stanowi on 10 procent wszystkich zakażeń z ostatnich 4 tygodni. Najwięcej przypadków omikrona występuje w województwach pomorskim i mazowieckim.

Łączna liczba zakażonych od początku pandemii to 4 281 482 osoby. Zmarło 101 841 chorych.

Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku zidentyfikowali wariant genetyczny, który ponad dwukrotnie zwiększa ryzyko ciężkiego przebiegu oraz śmierci z powodu COVID-19. O szczegółach tego odkrycia donosi „Medyk Białostocki” – czasopismo wydawane przez Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.

„Od początku pandemii COVID-19 staramy się zrozumieć, dlaczego nawet spośród osób w podobnym wieku, niektórzy przechodzą zakażenie bezobjawowo, a inni walczą o życie, nie zawsze tę walkę wygrywając. Dzięki badaniu przeprowadzonym przez naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku jesteśmy coraz bliżej zrozumienia tego fenomenu” czytamy w nadesłanym do naszej redakcji artykule z „Medyka Białostockiego”.

Wyniki tego odkrycia pozwalają  na stworzenie stosunkowo prostego testu genetycznego (o stopniu trudności podobnym do obecnego testowania na obecność wirusa SARS-CoV-2), który poprzez identyfikację wariantu genetycznego związanego z chromosem 3, pomógłby jeszcze lepiej zidentyfikować osoby narażone na gwałtowny przebieg choroby.

 

Materiał chroniony prawem autorskim – wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.

Reklama

Warto przeczytać