A satellite image shows the Suez Canal blocked by the stranded container ship Ever Given in Egypt March 25, 2021, in this image obtained from Twitter page of Director General of Dmitry Rogozin. Picture taken March 25, 2021.   ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. MANDATORY CREDIT. THIS IMAGE WAS PROCESSED BY TO ENHANCE QUALITY, AN UNPROCESSED VERSION HAS BEEN PROVIDED SEPARATELY.,Image: 601411008, License: Rights-managed, Restrictions: MANDATORY CREDIT 
THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. IT IS DISTRIBUTED, EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS., Model Release: no, Credit line: ROSCOSMOS / Reuters / Forum

Kontenerowiec, który zatrzymał ruch morski na Kanale Sueskim został częściowo odblokowany

Share on facebook
Podziel się
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Drukuj
Kontenerowiec Ever Given został wyciągnięty z płycizny w Kanale Sueskim, gdzie był unieruchomiony przez prawie tydzień. Taki. komunikat podały lokalne władze, po trwających przez całą dobę międzynarodowych wysiłkach zmierzających do usunięcia statku i ponownego otwarcia szlaku żeglugowego.
Reklama

Kontenerowiec Ever Given został wyciągnięty z płycizny w Kanale Sueskim, gdzie był unieruchomiony przez prawie tydzień.

Taki komunikat podały lokalne władze, po trwających przez całą dobę międzynarodowych wysiłkach zmierzających do usunięcia statku i ponownego otwarcia szlaku żeglugowego. – Kontenerowiec wypłynął po wykonaniu manewrów wyciągania – powiedział Osama Rabie, szef Urzędu Kanału Sueskiego (SCA) w rozmowie telefonicznej z egipską telewizją państwową. Wcześniejsze wysiłki nie powiodły się – ale ta ostatnia próba jest wykonywana podczas przypływu, kiedy woda w kanale jest najwyższa. Jednak holenderska firma ratownicza, która została sprowadzona do pomocy przy usuwaniu statku, ostrzegła, że ​​potrzeba więcej pracy, zanim  statek będzie całkowicie wolny.

Statek pływający pod banderą Panamy, Ever Given, został „pomyślnie” odblokowany po tym, jak zareagował na ciągnięcie, holowanie i kopanie przez zespoły ratownicze pracujące przez całą dobę, powiedział szef stanowego Urzędu Kanału Sueskiego (SCA), Osama Rabae. Przypływ w nocy, któremu towarzyszyła pełnia księżyca, pomógł w wysunięciu statku około 4:30 rano (0230 GMT) w poniedziałek, poinformował dostawca usług morskich Inchcape Shipping. „Kurs statku został znacznie skorygowany o 80 procent. Rufa statku odsunęła się od brzegu kanału o 102 metry” – powiedział Rabae w oświadczeniu.

Podczas gdy rufa statku została oczyszczona od strony kanału, „dziób nadal jest całkowicie zablokowany” – powiedział holenderskiemu radiu Peter Berdowski, szef firmy pogłębiarskiej i ciężkiej firmy Boskalis.

Ever Given, statek o masie 224 000 ton, osiadł na płyciźnie w Kanale Sueskim 23 marca. Wysiłek w celu uratowania statku skupił się na wykopywaniu piasku spod przedniej i tylnej części statku. statku, przed jego holowaniem za pomocą holowników. Zespoły ratownicze zaczęły kopać głębiej i bliżej statku w niedzielę, a pogłębianie sięgało 18 metrów (59 stóp) z przodu statku, podał SCA w oświadczeniu. Do tej pory usunięto ponad 27 000 metrów sześciennych (953 000 stóp sześciennych) piasku, powiedział Rabie.
Rabie dodał, że przyczyny wypadku pozostają niejasne. – Jest wiele czynników lub powodów, szybkie wiatry i burza piaskowa mogły być przyczyną, ale nie głównym powodem – mógł to być błąd techniczny lub błąd ludzki – powiedział. „Będą dalsze dochodzenia”.

W związku z wydarzeniem wzrosły obawy dotyczące wpływu blokady na globalne łańcuchy dostaw. Kanał Sueski, jedna z najbardziej ruchliwych i najważniejszych dróg wodnych na świecie, traci każdego dnia około 14 milionów dolarów z tytułu opłat tranzytowych, podczas gdy towary warte miliardy dolarów zalegają na ponad 350 statkach oczekujących na możliwość przepłynięcia drogi wodnej. Pobliska Syria wprowadziła w niedzielę racjonowanie paliwa, aby zabezpieczyć malejące dostawy ropy po tym, jak tankowce nie były w stanie dostarczać ropy z powodu blokady. Władze syryjskie stwierdziły, że także nakaz racji żywności był konieczny, aby „zagwarantować ciągłość dostaw podstawowych usług dla Syryjczyków, takich jak piekarnie, szpitale, stacje wodne, centra komunikacyjne i inne ważne instytucje”.

oprac.: mk

Materiał chroniony prawem autorskim – wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.

Reklama

Warto przeczytać

Reklama