A satellite image shows the Suez Canal blocked by the stranded container ship Ever Given in Egypt March 25, 2021, in this image obtained from Twitter page of Director General of Dmitry Rogozin. Picture taken March 25, 2021.   ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. MANDATORY CREDIT. THIS IMAGE WAS PROCESSED BY TO ENHANCE QUALITY, AN UNPROCESSED VERSION HAS BEEN PROVIDED SEPARATELY.,Image: 601411008, License: Rights-managed, Restrictions: MANDATORY CREDIT 
THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. IT IS DISTRIBUTED, EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS., Model Release: no, Credit line: ROSCOSMOS / Reuters / Forum

Egipt tymczasowo wstrzymuje żeglugę przez Kanał Sueski zablokowany przez statek towarowy

Share on facebook
Podziel się
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Drukuj
Właściciele gigantycznego kontenerowca blokującego Kanał Sueski powiedzieli w czwartek, że stoją przed „ekstremalnymi trudnościami” związanymi z jego usunięciem. Skłoniło to Egipt do zawieszenia żeglugi przez jeden z najbardziej ruchliwych szlaków morskich na świecie.
Reklama

Władze Kanału Sueskiego (SCA) poinformowały, że próbują usunąć z mielizny 400-metrowego statek, który zboczył z kursu i osiadł na mieliźnie podczas burzy piaskowej we wtorek. Statek pływał pod banderą Panamy MV Ever Given. Zdjęcia satelitarne opublikowane przez Planet Labs Inc pokazują 59-metrowy kontenerowiec zaklinowany ukośnie na szerokości całego kanału.

Japońska firma wynajmująca statki Shoei Kisen Kaisha twierdzi, że jest właścicielem gigantycznego statku i stoi w obliczu „ekstremalnych trudności”, próbując go usunąć z kanału. „We współpracy z lokalnymi władzami i firmą zarządzającą statkami Bernhard Schulte Shipmanagement, próbujemy wypłynąć statkiem z kanału, ale stoimy w obliczu ekstremalnych trudności” – poinformowało Shoei Kisen Kaisha w oświadczeniu na swojej stronie internetowej.

Ponieważ specjaliści od żeglugi ostrzegali, że usunięcie statku może zająć kilka dni, a nawet tygodni, Urząd Kanału Sueskiego ogłosił, że „tymczasowo wstrzymuje nawigację”. Źródła morskie poinformowały w czwartek francuską agencję prasową AFP, że nowa pogłębiarka morska została rozmieszczona w celu przyspieszenia operacji, podczas gdy północne statki konwojowe pozostają zadokowane w poczekalniach kanału.

Blokada uderzyła już w światowe rynki ropy. Kontrakty terminowe na ropę wzrosły w środę o sześć procent. Broker Braemar ostrzegł, że jeśli holowniki nie są w stanie usunąć gigantycznego statku, część jego ładunku może zostać usunięta przez barkę dźwigową. „To może zająć dni, może tygodnie” – powiedział.

Kierownicy statku, Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) z Singapuru, poinformowali, że jego 25 członków załogi nie zostało rannych, a kadłub i ładunek nie zostały uszkodzone.

Mapa MarineTraffic pokazała duże skupiska statków krążących w czasie oczekiwania zarówno na Morzu Śródziemnym na północy, jak i na Morzu Czerwonym na południu.

Droga wodna przez Kanał Sueski drastycznie skraca podróże między Azją a Europą. Na przykład trasa z Singapuru do Rotterdamu ma 6000 kilometrów (3700 mil) i jest do dwóch tygodni krótsza niż podróż przez Afrykę.  Jest to trasa „absolutnie krytyczna”, ponieważ „cały ruch z Azji przebiega przez Kanał Sueski” – powiedział Camille Egloff, specjalista ds. Transportu morskiego w Boston Consulting Group. Według SCA w zeszłym roku przez kanał przepłynęło prawie 19 000 statków przewożących ponad miliard ton ładunku.

Oprac. MKr
Źródło: AFP, FRANCE 24
foto: ROSCOSMOS / Reuters / Forum

Materiał chroniony prawem autorskim – wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.

Warto przeczytać

Reklama