pomoc dla firm

ARP S.A. przeznaczy 1,7 mld zł na działania służące przeciwdziałaniu skutkom pandemii

Podziel się
Twitter
Email
Drukuj
Ruszył kolejny instrument wsparcia dla firm – 1,7 mld zł na leasing operacyjny i pożyczki.

ARP S.A. przeznaczy  1,7 mld zł na działania służące przeciwdziałaniu skutkom epidemii spowodowanej rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Środki te przeznaczone będą na wsparcie polskich przedsiębiorstw, w tym z sektora transportu. Wśród oferowanych produktów znajdą się: leasing operacyjny z karencją w spłacie i ponadnormatywnym okresem spłaty, pożyczka obrotowa finansująca wypłatę wynagrodzeń w sektorze MŚP oraz pożyczka obrotowa na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym.

– Krwiobieg obrotu towarów w Europie funkcjonuje w znacznym stopniu w oparciu o polską branżę transportową. Szczególnie silną pozycję ma tu drogowy transport towarowy z ogólnym udziałem w UE przekraczającym 16%, a w przypadku transportu międzynarodowego –  aż 25%. Chcemy, aby w nowych warunkach, które wymuszą przedefiniowanie łańcuchów wartości i dostaw, nasza rodzima branża zachowała swoją konkurencyjność i była gotowa do odpowiedzi na nowe wyzwania. Aby tak się stało, w tarczy antykryzysowej przewidzieliśmy rozwiązania przeznaczone specjalnie dla tego sektora – mówi wicepremier, minister rozwoju Jadwiga Emilewicz. 

– Produkty finansowe oferowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu pozwolą przedsiębiorstwom na przetrwanie trudnego okresu związanego z wprowadzeniem stanu epidemii – mówi Paweł Kolczyński, Wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. 

Zasady ich przyznawania zostały dostosowane do obecnych realiów rynkowych, proponujemy kilkuletnie okresy finansowania oraz wydłużone okresy karencji. Jesteśmy przekonani, że polskie przedsiębiorstwa, zwłaszcza z branży transportowej, dzięki temu wsparciu przetrwają ten trudny czas i będą w stanie zagwarantować utrzymanie dotychczasowych miejsc pracy.

Instrumenty wsparcia:

Leasing operacyjny z karencją w spłacie. Leasing operacyjny z karencją w spłacie skierowany jest do podmiotów sektora transportowego, które – w związku z ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego – znalazły się w trudnej sytuacji finansowej. Przeznaczony jest na refinansowanie posiadanych leasingów w komercyjnych spółkach i towarzystwach leasingowych. Kwota leasingu sięgać może 5 mln zł netto, a okres finansowania może trwać do 6 lat. Karencja w spłacie rat leasingowych może wynieść nawet 12 miesięcy (co w przypadku kosztów leasingu standardowego ciągnika siodłowego z naczepą może wzmocnić bieżącą płynność spółki kwotą ok. 111 tys. zł).

Pożyczka obrotowa. Pożyczka obrotowa finansująca wypłatę wynagrodzeń w sektorze MŚP pozwoli na sfinansowanie kosztów wynagrodzeń netto w firmach przez okres do 2 lat (wynagrodzenia trafią bezpośrednio na konta pracowników), przy wydłużonym okresie karencji do 12 miesięcy.

Pożyczka na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym. Z kolei pożyczka na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym będzie mogła wynosić od 0,8 mln zł do 5 mln zł, okres finansowania będzie sięgał do nawet 6 lat, zaś okres karencji zostanie wydłużony do 15 miesięcy.

Od 6 maja przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z nowych instrumentów, będą mogli składać wnioski o pożyczki i refinansowanie leasingu przez internet. Nowy system to wyjątkowe rozwiązanie, które pozwoli na szybkie i bezpieczne składanie wniosków. Dzięki temu dofinansowanie można otrzymać bez wychodzenia z domu. Pod adresem www.arp-tarcza.pl działa Portal Klienta. Znajdują się tam wszystkie niezbędne informacje na temat nowych produktów ARP S.A. oferowanych przedsiębiorcom w związku z trwającym czasem pandemii i jej skutkami. Przedsiębiorca może na portalu zapoznać się z ofertą, wybrać odpowiedni dla siebie produkt, a następnie złożyć wniosek przez internet. Proces składania wniosku odbywa się z wykorzystaniem Profilu Zaufanego do uwierzytelnienia oraz elektronicznego podpisywania wniosku.

Nowe narzędzie oferuje szybki, bezpieczny i intuicyjny model składania wniosków.

Po uwierzytelnieniu, przedsiębiorca składający wniosek wprowadza NIP lub Regon, a dane jego firmy są automatycznie pobierane przez system z bazy danych GUS. W zależności od wybranego produktu, przedsiębiorca wprowadza kolejne informacje, załącza niezbędne dokumenty, czy zaznacza właściwe oświadczenia. Po wprowadzeniu wymaganych danych kompletny wniosek zostaje wyświetlony, a przedsiębiorca po jego sprawdzeniu podpisuje go, przy wykorzystaniu Profilu Zaufanego i wysyła automatycznie do ARP S.A.

W całym procesie fundamentalne znaczenie ma fakt, że w całości można go przeprowadzić w trybie online. Jest to możliwe dzięki ostatnim zapisom przyjętym w rekomendacjach rządu z tzw. tarczy antykryzysowej 2.0. Dają one możliwość zawierania i aneksowania umów w formie dokumentowej, a nie, jak dotychczas, obligatoryjnie w formie pisemnej. Niezbędne informacje będzie można uzyskać na infolinii Polskiego Funduszu Rozwoju.

Materiał chroniony prawem autorskim – wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.

Warto przeczytać